25/10/2021

Op donderdag 21 oktober ontving coördinator Mirella Muis in het Alzheimer Café Culemborg een cheque uit handen van president Martijn van Leeuwen van de Lions Club uit die stad.

Als onderdeel van de wereldwijde organisatie is de Lions Club ruim veertig jaar actief in Culemborg. De Lions vormen een vriendenclub die elkaar geregeld ontmoet en die onder het motto ‘We Serve’ een bijdrage wil leveren aan de samenleving.

In de aanloop naar de feestdagen organiseren de Lions jaarlijks in november een wijnproeverij in het Jan van Riebeeckhuis in Culemborg, in samenwerking met gerenommeerde Culemborgse wijnhandelaren. De opbrengst van de proeverij en de wijnverkoop wordt bestemd voor een goed doel.

Alzheimer Café

De laatste editie viel deze eer te beurt aan het Alzheimer Café Culemborg.Martijn van Leeuwen daarover: “Voor de keuze van het goede doel hanteren we enkele criteria. Zo steunen we ieder jaar een ander goed doel en selecteren we initiatieven met maatschappelijke meerwaarde die grotendeels afhankelijk zijn van donateurs.”Het Alzheimer Café Culemborg is zo’n initiatief. “We zijn blij hieraan een bijdrage te kunnen leveren,” zegt Van Leeuwen. “Het aantal mensen met dementie groeit. De diagnose heeft een grote impact op hun leven en dat van hun naasten. Het Alzheimer Café biedt daarin ondersteuning als ontmoetingsplek en als bron van informatie over uiteenlopende aspecten van leven met dementie.”

Signaleringskaart dementie

Door corona moest de officiële overhandiging van de cheque in 2020 even wachten. “Het is fijn dat we dit feestelijke moment nu kunnen beleven in onze nieuwe en sfeervolle locatie in Het Bolderhuis,” zegt Mirella Muis, de onlangs geïnstalleerde coördinator van het Alzheimer Café Culemborg. “Mede met de prachtige donatie van de Lions Club heeft het bestuur van Alzheimer Nederland afdeling Rivierenland in eigen beheer een dementiesignaleringskaart kunnen ontwikkelen. Deze bevat tien signalen die zouden kunnen duiden op symptomen van dementie. Het doel van de kaart is bewustwording en herkenning te bevorderen. Ten slotte kan dementie iedereen treffen en hoe eerder mensen met dementie ondersteuning krijgen, hoe beter.“

De signaleringskaart is in fysieke vorm beschikbaar, of te downloaden van de website van Alzheimer Nederland, afdeling Rivierenland.

www.alzheimer-nederland.nl/regios/rivierenland