30/09/2022

De Lionsclub in Culemborg doet een oproep aan teruggekeerde vakantievierders om overtollig overgebleven vreemd geld te doneren aan de actie ‘Vreemd en Oud Geld’. Met de opbrengst worden oogoperaties uitgevoerd in de derde wereld, onder andere in Nepal en elders in Azië en in Afrika. In Culemborg staat een zuil bij de Coop aan het Chopinplein.

Dit kalenderjaar is er al 36 kg vreemd en oud geld opgehaald via de Culemborgse zuil, waaronder recent zo’n 10 kilo oude koperen Nederlandse centen en stuivers: die worden als koper verkocht. Vreemde bankbiljetten en munten vinden via-via hun weg terug naar het land van herkomst en worden zo te gelde gemaakt. Vakantiegangers kunnen uit onze voorraad ook vreemde valuta kopen en zo helpen bij het verzilveren.

Elke kilo brengt gemiddeld zo’n 50 euro. Dit jaar in Culemborg dus al een kleine 1500 euro. Landelijk bedroeg de totale opbrengst in 2021 maar liefst 180.000 euro, bijeengesprokkeld door meer dan 60 Lionsclubs.

Informatie via harrievda@gmail.com